فن منبع تغذیه و انواع رم
F a R z A d

  

 Fanمنبع تغذیه

یکی از کارهایی که بیش از همه در تعمیرگاههای کامپیوتر انجام می گیرد تعویض fan خرابی است که بر روی منبع تغذیه کامپیوتر قرار دارد.

یکی از موارد مهم و قابل توجه در ارتباط با fan منبع تغذیه این است که اگر fan مذکور عمل خنک سازی را به خوبی انجام ندهد، منبع تغذیه بیش از حد گرم شده و می سوزد، که در نتیجه سوختن منبع تغذیه، هزینه تعویض آن از هزینه تعویض خود fan بیشتر می شود. البته گرم شدن زیادی منبع تغذیه می تواند باعث خرابی و یا از کار افتادن سایر اجزایی شود که در داخل کامپیوتر قرار دارند و مطمئنا چون همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، لذا توصیه می شود که مانع از کار افتادن fan منبع تغذیه شوید. برای این منظور باید به محض این که مشکلی در fan بوجود می آید قبل از اینکه موضوع بحرانی گردد آن را بر طرف کنید. مشکلات مربوط به fan منبع تغذیه اشکال گوناگونی دارند. چرا که در این fan اجزای جابجا شونده ای وجود دارد که فرسودگی هر کدام به نوعی باعث توقف عملکرد fan می شود. بعضی از کارخانه های تولید کننده برای کاهش هزینه ها، حفظ بازار و عقب نماندن از رقابت؛ fanهای ارزانی نصب می کنند که خیلی زود خراب می شوند. در حقیقت این شرکت ها بخاطر رقابت و حفظ قیمت از اصل و کیفیت کالا می کاهند که همین امر باعث تولید محصولاتی با کیفیت پایین می شود. ذرات خارجی از جمله خطراتی است که برای fanهای منبع تغذیه مشکل ساز می شود. از آنجایی که این fanها نزدیک هواکش case قرار دارند ذرات هوا به آسانی می توانند از داخل این هواکش وارد case شده، به fan بچسبند و باعث از کار افتادن و یا فرسودگی fan شوند. معمولا قبل از این که fan منبع تغذیه از کار بیافتد علایم هشداردهنده ای به شما داده می شود. برای مثال هنگامی که fan می خواهد از کار بیافتد صدای جیرجیر و یا صدای بلند بخصوصی از آن شنیده می شود. گاهی این صدا به تدریج با گذشت زمان ایجاد می شود و یا این که ناگهان به صورت یک صدای بلند در می آید. بعضی از رفتارهای عجیب کامپیوتر نیز می تواند باعث گرم شدن بیش از اندازه fan شود. ازجمله این رفتارها می توان به برنامه هایی که بد اجرا می شوند و یا خطاهای مهلک ویندوز مانند خطای blue screen of death (صفحه آبی مرگ) اشاره کرد. اگر یک کاربر به مشکل بخصوصی برخورد کند که قبلا اصلا اتفاق نمی افتاد و یا بندرت اتفاق افتاده است و با گذشت زمان، دفعات و شدت این مشکل نیز بیشتر می شود، در آن صورت مشکل مذکور می تواند به نوعی با زیاد گرم شدن fan ارتباط داشته باشد. اگر شما احساس می کنید که در عملکرد fan منبع تغذیه اختلالی پیش آمده و درحال از کار افتادن است و یا شاید قبلا از کار افتاده باشد می توانید دستتان را در قسمت پشت case جایی که هواکش ها وجود دارد قرار دهید. در حالتی که fan به خوبی کار می کند شما باید جریان ملایمی از هوا را احساس کنید. البته یک fan معمولی صدای خفیفی ایجاد می کند که می توان آن را به صدای آهسته انسان و یا به صدای وزش باد ملایم تشبیه کرد. هنگام کار کردن fan، به جریان هوا و صدای آن دقت کنید تا اگر در این علایم تغییراتی بوجود آمد براحتی بتوانید تغییرات را تشخیص داده و متوجه کار کرد نامناسب fan شوید. با تمیز نگه داشتن fan و دور بودن آن از ذرات گرد و غبار هوا می توانید مطمئن باشید که حداقل 3 تا 5 سال به خوبی کار خواهد کرد.

 

 

 

Fanهای ریزپردازنده

 

اگر شما یک ریزپردازنده و یا cpu جدید تهیه کرده باشید حتما متوجه سرعت بیشتر در اجرای نرم افزارها و عملکرد کامپیوتر شده اید. متأسفانه ریزپردازنده هایی که دارای سرعت بالا هستند نسبت به نمونه های قدیمی، گرمای بیشتری تولید می کنند و همین امر باعث می شود که به سیستم های خنک کننده پیچیده تری برای این ریزپردازنده ها نیاز باشد. اینگونه ریزپردازنده ها معمولا دارای یک بخش حرارت گیر (که گرما را از تراشه جذب کرده و پراکنده می سازد) و یک fan خنک کننده می باشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رفع مشكلات مربوط به USBها

 

چـگـونـه می‌تـوان یـك درایـو USB را از سـیستم جدا كرد. در حالی‌كه ویندوز اعلام می‌كند انجام این كار ایمن نیست؟

اگر ویندوز به جای آنكه اعلام كند، USB نمی‌تواند با ایمنی كامل از سیسـتم جدا شود، علت آن را بیان می‌كرد، بسیار بهتر بود. حال در چنین شرایطی چه كاری می‌توان انجام داد؟ ویندوز از طریق یك كادر محاوره‌ای به شـما اعلام می‌كند كه اندكی صبر كرده و سپس مجدداً اقدام به انجام این كار كنید. این كار غالباً خوب است. اما زمانی كه در حال انتظار هستید، نوار وظیفه و System Tray را بررسی كنید تا ببینید فایل‌های كدام برنامه‌ها در درایو USB مشغول كار هـستند. این برنامه‌ها را ببندید.

راه حل دیگری نیز برای این كار وجود دارد.

در حقیقـت بـرنـامه‌هـایی را كه فایـل‌هایـشان در درایـو USB در حـال اجـرا هستنـد، ببندیـد (حتی اگر آن فایل‌ها را قبلاً بسته‌اید)

اگــر بــاز هـم ایـن كـار فـایـده‌ای نـداشــت، به Task Manager بروید. بدین منظور مراحل زیر را انجام دهید:

01 دكـمـه‌هـای Ctrl+Alt+Delete را بـه طـور هـمزمان فشار دهید. اگر ویـندوز شما ویستاست، پس از انجام این كار روی Start Task Manager كلیك كنید.

02 روی زبانه Processes كلیك كنید.

بــا اسـتــفــاده از Windows Task Manager می‌تـوانـیـد بـرنـامـه‌هـایی را بـیـابـیـد كـه درایـو USB شما را مشغول نگه ‌داشته‌اند.

03 لیسـت مربـوط به فرآینـدهای در حال اجـرا را بررسی كنید. تمامی مواردی را كه می‌توانند به درایو USB مربوط باشند، بیابید؛ فرضاً فرآیند مربوط به یكی از فایل‌های موجود در آن درایو.

04 اگر چنین فرآیندی را یافتید، آن را انتخاب كرده و روی دكمه End Process كلیك كنید. سپس عمل خود را تائید كنید.

05 سعی كنید مجدداً درایو را با ایمنی كامل از سیستم جدا كنید.

اگر ویندوز باز هم به شما اجازه نداد كه درایو را خارج سازید، باید اقدام دیگری انجام دهید:

در این حالت می‌توانید كامپیوتر خود را خاموش كرده و درایو را از سیستـم جدا سازید؛ سپس مجدداً سیستم را راه‌اندازی كنید. این كار عملی است اما بسیار وقت‌گیر و آزار دهنده است.

اگر هیچ كدام از ایـن روش‌ها كارساز نبودنـد، می‌توانیـد روش دیگری را امتحان كنید.

بدین منظور برنامه USB Safely Remove را از اینترنت دریافت و نصب كنید.

این برنامه در آدرس زیر قرار دارد و یا برای دانلود اینجا کلیک کنید.

www.pcworld.com/downloads/file/fid,66305-page,1-c,filemanagement/description.html

این بـرنامه یـك نـرم‌افزار اشتراكی اسـت كه آیـكن خـود را در System Tray شـما قرار خواهـد داد. هنـگامی كه درایـو USB شما نمی‌تواند به صـورت ایمن از سیـستم جدا شود، ایـن برنامه به شـما نشان می‌دهـد كه كدام فـرآیندها موجب بروز این مشكل شده‌اند و به شـما امكان بـستن آنها را خواهد داد.

 برای جداسازی آسان‌تر درایو USB از سیستم خود، از برنامه USB Safely Remove استفاده كنید.

برنامه USB Safely Remove دارای ویژگی‌های جالبی است. با اسـتفاده از این برنامه می‌توانید نام دستگاه USB خود را تـغییر داده، یك كلید میانبر برای مـتوقف ساختـن آن ایجاد كنیـد و یا ویژگی اجرای خودكار آن را تنظیم كنید.

 

 

 

آیا می‌توان با فرمت كردن درایو Flash به حالت NTFS، سرعت آن را افزایش داد؟

 

 

 

 

ممـكن اسـت شنیـده باشـیـد كه فـرمـت NTFS عـملكرد درایـو USB Flash را بهبود می‌بخشد.

 

 

 

 

 

 

 

در بـسـیاری بـررسی‌های انجام شـده، بـه ویـژه كپی كـردن فایل‌های كوچك در درایو USB، این موضوع ثابـت شـده است و در اغلب موارد فرمـت NTFS بر FAT پیـروز بـوده اسـت، اما اشكالی در این خصوص وجود دارد و آن عدم سازگاری است. سیستم‌های دارای ویندوز 2000، XP یا ویستا می‌توانند اطلاعات یك درایو NTFS را بخوانند و روی آن درایو، اطلاعاتی بنویسند؛ حتی بسته به پیكربندی سیستم، ممكن است بتوانید از این درایو در سیستم‌های دارای سیستم عامل مـكینتاش یا لینوكس استفاده كنید، اما آیا می‌توانید به پیكربندی كامپیوتر سـایر افـراد اطمینان داشتـه باشتید؟ وینـدوز 98 و Me را نیز نباید فـرامـوش كـنید.

 

 

 

اما هـر كامپیوتـری كه دارای یك پـورت USB اسـت می‌تـواند فرمت FAT و FAT32 را بخواند.

 

مشكل دیگر اینكه، علت سرعت بالاتر NTFS آن است كه اطلاعات را در حافظه Cache می‌نویسد؛ البته این موضوع اصولاً بـرای رسانه‌های قابل جابه‌جایی خطرناك نیست.

 

 

 

اما اگر درایو USB با قالب NTFS فرمت شده باشد، اگر پیش از نمایش پیغام Safe to Remove آن را از دستـگاه جدا سـازید، احتمال بروز مشكل بیشتر خواهد بود.

 

 

 

اگر عملكرد درایو بـرای شما بیش از سازگاری اهمیـت دارد، در ادامه شیوه تغییر فرمت درایو را شرح خواهیم داد:

 

1- در Windows Explorer روی درایـو Flash كلیـك راسـت كرده و گزینه Properties را انتخاب كنید.

2- روی زبانه Hardware كلیك كرده و از لیـست درایوها، درایو Flash خود را انتخاب كنید.

3- روی دكـمه Properties كلیك كنید.

4- در كادر مـحاوره‌ای ظـاهر شـده، روی زبـانه Policies كلیك كنید. گـزینه Optimize for performance را انـتخاب كرده و دوبـار روی OK كـلیـك كنـید.

5- مـجدداً روی درایـو Flash كـلیـك راسـت كـرده و گـزیـنه ...Format را انتخاب كنید.

 

 

 

6- در مـنـوی كـشـویـی File System، گـزیـنـه NTFS را انـتـخـاب كـرده و روی Start كـلیـك كـنیـد.

 

 

 

 

 

 

 

از منوی كشویی، گزینه NTFS را انتخاب كرده و روی Start كلیك كنید تا درایو شما فرمت شده و عملكرد بهتری داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

 

اگر ویندوز قادر به تشخیص درایو USB نباشد، چه باید كرد؟

 

 

 

 ابتدا بایـد اطمـینان حاصل كنیـد كه آیا این مشكل مربوط به آن درایو یا پورت خاص است یا خیر.

 

بدین منظور درایو خـود را به یك پورت USB در كامپیوتر دیگر متصل كنید. برخی از پورت‌ها (به ویـژه پـورت‌های موجود در جلوی كامپیوتر) نسبت به بقیه بـد قلق‌تر هستند. سپس آن درایو را در یك كامپیوتر دیگر امتحان كنید.

این آزمایشات به شما نشان می‌دهند كه آیا درایو شما دچار مشكل است یا پورت كامپیوترتان دچار اشكال شده است و یا مشكل دیگری وجود دارد.

این یك مشكل واقعی اسـت. در این حالـت بهتر اسـت درایور مربـوط به درایو USB خود را از حالت نـصب خارج ساخـته و مجدداً نصب كنید. نصب درایورهای USB بسـیار آسـان است،‌ زیرا آنها در خود درایوها وجود دارند، بدین منظور مراحل زیر را انجام دهید:

 

 

 

1- درایو USB را به سیستم متصل سازید.

 

 

 

2- اگر از ویندوز XP استفاده می‌كنید،‌ روی Start و Programs كلیك كرده و سپس روی My Computer كلیك راست كنید. حال گزینه Properties را انتخاب كنید. روی زبانه Hardware كلیك كرده و سپس دكمه Device Manager را انتخاب كنید. در ویندوز ویستا، روی Start كلیك كرده و عبارت Device Manager را تایپ كنید. سپس كلید Enter را فشار دهید.

 

3- سپس نام درایو خود را از فهرست Disk drives بیابید.

4- روی نام درایو خود كلیك راست كرده و گزینه Uninstall را انتخاب كنید. با كلیك روی OK عمل خود را تائید كنید.

5- حال درایـو USB را از سـیستـم خود جدا ساخـته و سـپس مجدداً آن را به سیـستم مـتصل كنید. در ایـن حالـت درایـورها به صورت خودكار مجدداً نصب خواهند شد.

+ نوشته شده در  پنجشنبه 1387/02/12ساعت   توسط سهیل دبستانی  |  آرشیو نظرات

نگاهی به انواع حافظه

این تکنولوژی توسط توشیبا و فوجیتسو طراحی شده که برای حافظه بسیار سریع سرورها و پرینتر ها بکار رود . این تکنولوژی حرارت کمتر ایجاد می کند و سرعت دسترسی به سلولهای حافظه را افزایش می دهد .

SYNCLINK DRAM (SLD RAM):

این نوع Ram ‌دیگر تولید نمی شود اما توسط کنسرسیومی از تولید کنندگان Dram بعنوان رقیب RAMBUS در سال 1990 ارائه شد .

 

 

 

Virtual Channel Memory (VCM):

 

توسط NEC طراحی شده VCM اجازه می دهد هر بلوک حافظه بطور مستقل با کنترلر حافظه با Cache خاص ارتباط بر قرار کند . بدین وسیله هر Task از بلوک حافظه و Cache خود بدون درگیری با Task دیگر عمل می کند . این عمل باعث بهبود عملکرد کامپیوتر میگردد .

 

 

 

Fast Page Mode (FPM):

 

نسبت به تکنولوژی های قبلی حافظه بسیار سریعتر بود .

 

 

 

Extended Data Out (

 

EDO):

مثل FPM می باشد و سرعت دسترسی به ردیف های سلولی بسیار سریعتر است . EDO باعث شد CPU بتواند 15 درصد سریعتر به اطلاعات نسبت به FPM دسترسی داشته باشد

 

 

 

Synchronous DRAM (SD RAM):

 

در این حافظه زمانبندی Ram با زمانبندی CPU به حالت Synchronize رسیده است : بهمین دلیل دیگر CPU منتظر اطلاعات نمی شود . درضمن SDRAM از تکنولوژی Interleave و Burst mode هم می توانند استفاده کنند . SDRAM ها در سرعتهای 133MHZ / 100MHZ / 66MHZ عرضه شده اند سرعتهای 200 و 266 مکاهرتز هم در راهند .

 

 

 

Double Data Rate Synchronous D Ram (DDR SD RAM):

 

نسل جدیدی از SDRAM هاست که در دو نقطه اوج و فرود سیکل زمانی ( Time Cycle ) می تواند اطلاعات را رد وبدل کند بهمین دلیل در سرعت ها 100 و 133 مگاهرتز عملکردی معادل 200 و 266 مگاهرتز خواهد داشت .

 

 

 

Double Data Rate 2 Synchronous D Ram (DDR2 SD RAM):

 

این نوعی DDR تا سرعت 800 مگا هرتز عملکرد با کاهش مصرف برق و کاهش حرارت قابل ملاحظه نسبت به DDR‌ می باشد .

 

 

 

DDR3

 

(Double Data Rate 3 Synchronous Dynamic Random Access Memory)

DDR3 حافظه ی جدیدی از سری حافظه های SDRAM هست که نام کامل آن (Double Data Rate 3 Synchronous Dynamic Random Access Memory) هست قرار است جایگزین حافظه های DDR2 شود که به تازگی مصرف زیادی پیدا کرده است.

پهنای باند بالاتر و مصرف انرژی کمتر از جمله خصوصیات حافظه‌های Ddr3 می‌باشند

حافظه‌های Ddr3 در ابتدای عرضه بیش از 50% گرانتر از Ddr2 خواهند بود و کمتر از 10% سهم فروش بازار را شامل خواهند ‌شد. در سال 2008 تقریبا هم قیمت با Ddr2 خواهند گردید و حدود 20% سهم بازار را شامل خواهند ‌شد و در سال 2009 بیش از نیمی از فروش بازار را تصاحب خواهند کرد. حافظه‌های Ddr3 در سال 2007 به بازار عرضه خواهند شد.حافظه‌های Ddr3-800 و Ddr3-1066 در نیمه اول سال 2007 و حافظه‌های Ddr3-1333 و Ddr3-1600 در نیمه دوم سال 2007 عرضه خواهند گردید.حافظه‌های Ddr3 فرکانس و پهنای باندی تا دو برابر Ddr2 دارا می‌باشند

حافظه‌های Ddr3 مصرف انرژی کمتری (حدودا 30% کمتر) نسبت به Ddr2 دارا هستند که نتیجه کاهش ولتاژ از 1.8 به 1.5 ولت می‌باشد قرار است در حافظه‌های Ddr3 سنسور حرارتی تعبیه گردد.

 

 

 

روشهای مختلفی برای چک کردن صحت اطلاعاتی ارسالی از طرف RAM وجود دارد (Error CHEKING):

 

 

 

Error correction

 

Parity CHECK

PARITY

در ازای هر 8 بیت اطلاعات یک Bit دیگر بعنوان Parity وجود دارد اگر به طور مثال مجموع باینری 1,0 هر 8 بیت یک باشد بدان odd parity می گویند . با ارسال هر 8 بیت بین CPU , RAM این بیت چک میشود اگر تعداد 1 و 0 ها یکی بود علامت صحت اطلاعات است اجازه ادامه عملیات داده می شود و گرنه مجددا" از ابتدا اطلاعات ارسال می شود تا مشکل بر طرف شود . Parity می تواند علامت خطری برای خطای اطلاعات باشد ولی نمی تواند خطا را بر طرف کند .

 

 

 

 

 

 

 

 

ECC = Error CORNECTION Code

 

از این نوع Ram ها که ECC دارند برای سیستم های سرور استفاده می کنند . برخلاف Parity در مورد Ram هایی که تکنولوژی ECC را دارند نه تنها Bit خراب گزارش می شود بلکه آن Bit تصحیح میگردد . اگر چندین Bit خراب باشد ECC Bit در خواست Parity CHK‌ نموده و از طریق Parity خطا بازرسی و تصحیح می شود . عمده تفا

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





یک شنبه 24 بهمن 1389برچسب:, :: 20:10 ::  نويسنده : F a R z A d

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Farzad FM و آدرس farzadfm.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 24
بازدید ماه : 935
بازدید کل : 36095
تعداد مطالب : 357
تعداد نظرات : 45
تعداد آنلاین : 1